De Defender omarmt het onmogelijke. Deze moderne held is dankzij zijn doelbewuste design zeer aantrekkelijk en indrukwekkend robuust, brengt een hommage aan zijn verleden en anticipeert tegelijkertijd op de toekomst.

 

Het origineel, ‘s werelds eerste succesvolle 4x4 voor particulieren, was baanbrekend en creëerde nieuwe perspectieven voor avontuur, werk en humanitaire activiteiten op elk continent. 

 

De Defender neemt u ook mee in ons culturele landschap. De auto heeft royalty vervoerd op reizen over de hele wereld en is het middelpunt van actiescenes met enkele van de grootste filmsterren.

 

Twee mannen maakten dit allemaal mogelijk: de visionaire gebroeders Wilks. Spencer Wilks was Managing Director van de Rover Company en Maurice was Chief Engineer, altijd de man met een vooruitziende blik.

Het verhaal van de Defender begint in 1947 bij Red Wharf Bay, op het eiland Anglesey in Wales. Maurice Wilks maakte in het zand een schets van wat een van de meest indrukwekkende auto's ooit zou worden.

Binnen een jaar werd de nieuwe Land Rover aan de wereld getoond. Dit unieke stuk industrieel design is ontworpen voor toonaangevende capaciteiten, met lichtgewicht aluminium panelen, zeer korte overhangen en, niet te vergeten, selecteerbare vierwielaandrijving.

Op alle modellen behalve de oudste maakten de hendels met rode en gele knoppen op de transmissie het schakelen tussen twee- en vierwielaandrijving een eenvoudige procedure die in elke situatie werkte. Dit is de voorganger van het unieke Terrain Response-systeem van de huidige Defender.

Binnen enkele maanden was de creatie van Wilks wereldwijd te koop. Al snel gingen Britse royals ermee reizen. De allereerste State Review Land Rover, met zijn speciaal ontworpen achterplatform, werd gebruikt om publiek te begroeten tijdens de eerste Commonwealth-tour van koningin Elizabeth II en prins Philip.

Tijdens haar lange leven werd koningin Elizabeth II vaak achter het stuur gezien van een Defender op de koninklijke landgoederen, waar Defenders het Britse koninklijk huis nog steeds van dienst zijn.

Defender Old Model
ER 11 coronation batch

De auto zou ook een nieuw type avonturier in staat stellen om elk terrein op aarde te overwinnen. De inmiddels legendarische Oxford and Cambridge Far Eastern Expedition haalde het nieuws toen in 1955-56 zes studenten 29.000 kilometer reden van Londen naar Singapore.

 

Met een vergelijkbare inspiratie legden Brits George en Jinx Rodger in zeven jaar tijd 16.000 kilometer af in hun Station Wagon, terwijl zij de bedreigde stammen en wilde dieren van Afrika te boek stelden. De Canadese bioloog Bristol Foster en wildlife-kunstenaar Robert Bateman ondernamen een reis van ruim 64.000 kilometer rond de wereld. Er waren er nog veel meer.

 

Dergelijke kunststukjes hebben bijgedragen aan een recreatief offroad-imago. Deelnemers aan de Camel Trophy, vergelijkbaar met een 4x4-wereldkampioenschap, vormden de inspiratie voor de ontwikkeling van het perfecte multifunctionele hulpmiddel voor de zwaarste expedities of ontspannende kampeertochten.

 

De Defender heeft dit tot een wereldwijd fenomeen gemaakt. Hij blijft de vaandeldrager, als de belichaming van avontuur, offroad-rijden en humanitaire hulp.

 

Dit was mogelijk omdat de Defender bovenal is ontworpen om enorme capaciteiten te bieden. En dat is nog steeds het geval. Elke versie is weer verder ontwikkeld en zet maatstaven die anderen niet kunnen volgen.  

 

Nieuwe, langere wielbasissen maakten het origineel geschikt voor meer toepassingen en maakten het mogelijk dat Pick-Up- en Station Wagon-varianten konden worden toegevoegd. Met de Station Wagon kwam de introductie van de beroemde dakrandruiten aan de zijkanten van het dak, voor meer licht in het interieur en extra zicht voor het rijden door haarspeldbochten op bergwegen.

 

De motoren werden krachtiger en efficiënter, maar het was nog steeds een auto die voornamelijk functioneel was. Een optioneel 'Comfort Pack' omvatte destijds weinig meer dan een hemelbekleding en portierpanelen. Eén kenmerk is echter tijdloos gebleken: u kunt nog steeds een Defender met duurzame en wasbare rubber matten bestellen.

In het eerste decennium werd 70 procent van de productie geëxporteerd naar 150 landen. Geen eerdere auto heeft zo veel bandensporen over de hele wereld achtergelaten. Voor talloze mensen over de hele wereld was het misschien wel de eerste auto die ze ooit zagen.

Het programma omvatte ook militaire versies, die de inspiratie werden voor de naam 'Defender', die later de modelnaam zou worden. Maar ook veel civiele modellen hebben heroïsche daden verricht, door dienst te doen als bergingsauto, ambulance of hydraulische autohoogwerker.

De Defender is zelfs in de rallysport ingezet, waarvoor de auto door de autosportexperts van Bowler werd omgetoverd tot een indrukwekkende wedstrijdauto.

Met zijn onvoorstelbare robuustheid werd deze unieke 4x4 steeds geliefder. De Series II van 1958 werd visueel nog aantrekkelijker door toevoeging van de 'schouders' op de taillelijn, die nog steeds aanwezig zijn op de huidige Defender.

Classic Defender Islay Edition
Defender Classic Editions in showroom

Zijn enorme aantrekkingskracht bracht het model ook naar de meest glamoureuze plekken. In de jaren zestig werden grote sterren zoals Marilyn Monroe, Steve McQueen en Paul McCartney gefotografeerd met de onoverwinnelijke creatie van de gebroeders Wilks.

 

Vanaf 1971 werden met de Series III moderne gemakken geïntroduceerd, waaronder een gepolsterd dashboard en een instrumentenpaneel dat achter een nieuw stuurwiel was geplaatst. En een V8-motor werd beschikbaar voor diegenen die zowel op de weg als offroad betere prestaties wensten.

 

De County van 1982 was een ander teken dat deze 4x4 meer was dan een werkpaard. Het uiterlijk van de auto onderscheidde zich door nieuwe lakkleuren met transfers en de stoelen kregen voor het eerst een stoffen bekleding.

 

Een jaar later werd met de Ninety- en One Ten-versies het frontdesign geïntroduceerd dat tot het einde van de klassieke Defender productie zou worden gebruikt. Samen met een verbeterd interieur kwam ook een turbodieselmotor. Het comfort werd ook verbeterd door de nieuwe wielophanging met schroefveren.

 

De naam 'Defender' werd geïntroduceerd in 1990. Het reflecteert perfect wat klanten over de hele wereld van deze unieke auto vonden: vertrouwd, betrouwbaar en robuust. Hij is ontworpen voor alle soorten reizen over land.

De huidige Defender is een vervolg van dit erfgoed. Het vernieuwde icoon is een expert van wereldklasse, zowel op de weg als offroad. De meest robuuste en capabele Defender ooit is onstuitbaar en direct herkenbaar.

 

De Defender is verkrijgbaar als 90, 110 en 130, met maximaal acht zitplaatsen, en elke uitvoering heeft een eigen charisma. En de Defender Hard Top is de ideale bedrijfsauto, met de uitvoeringen 90 en 110 voor professionele prestaties.

 

Alle uitvoeringen zijn getest onder de zwaarste omstandigheden, van de poolcirkel tot de woestijn. Ze hebben allemaal een carrosserie die tot drie keer sterker is dan die van hun 4x4-concurrenten.

 

Robuustheid en duurzaamheid maken allebei deel uit van de visie op moderne luxe van Defender. De Defender 110 is leverbaar als electric hybrid (PHEV).

 

Geheel in stijl met het heroïsche en charismatische karakter blijft Defender steun bieden aan humanitaire en natuurbeschermingsactiviteiten van het Internationale Rode Kruis en de Tusk Trust.

 

De auto is in Lego vereeuwigd en inspireert overal ter wereld een nieuwe generatie om de helden van vandaag te worden. De Defender is ook een filmster.

 

James Bond-fans hebben de Defender 110 SVX Double Cab in actie gezien in SPECTRE, gebouwd om 007 te achtervolgen op een berg in de Alpen. Maar het was de huidige Defender die de zwaarste test moest doorstaan. Stuntrijders hebben het uiterste gevraagd van een vloot Defender 110's onder extreme offroad-omstandigheden in No Time To Die, het 25e Bond-avontuur, door een spectaculaire achtervolgingsscène te creëren.

 

Een passende rol voor een auto die is uitgegroeid tot een volwaardig, iconisch merk. Defender heeft een visie op elektrisch rijden voor de nabije toekomst, maar blijft wat hij sinds 1948 is: een baken van vrijheid.

MEER DEFENDER STORIES

supporting confident women

WOMEN EMBRACING THE IMPOSSIBLE

Wij eren elke dag de onverschrokken vrouwen die grenzen verleggen met Defender.

Emergency response team assembled

HUMANITAIRE PARTNERS SINDS 1954

Samen met het Rode Kruis zorgen voor kracht, paraatheid en veerkracht om gemeenschappen over de hele wereld te ondersteunen.

BEKIJK DE DEFENDER

Parked car in the desert

DEFENDER 130

Ruimte voor gezamenlijke, epische avonturen.

Side view of the parked car in the greenary

DEFENDER 110

Laad uw bagage in en ga waar u wilt.

Side view of the parked car

DEFENDER 90

De Defender in zijn puurste vorm.