De Defender is in de woestijn bij Dubai tot het uiterste getest door de offroad-experts van het Internationale Rode Kruis. De proeven waren onderdeel van het wereldwijde testprogramma voorafgaand aan de introductie van de Defender.

Defender-technici demonstreerden de toonaangevende kwaliteiten van de auto, waarna de experts van het Rode Kruis zelf de uitdagende wegen en zandduinen van Jebel Jais mochten bedwingen. Het comfort en de rijkwaliteiten van de Defender kwamen goed tot hun recht op de hoogste berg van de Verenigde Arabische Emiraten.

Het testprogramma in Dubai viel samen met de verlenging van de wereldwijde samenwerking tussen Defender en het Internationale Rode Kruis. Het partnerschap startte in 1954, toen de eerste speciaal geprepareerde modellen werden ingezet als mobiele apotheek in de regio. In 2019 vierde de internationale hulporganisatie zijn 100-jarige jubileum.

Ilir Caushaj, Internationale Rode Kruis teamleider voor wereldwijde wagenparken en logistiek: “Het Rode Kruis steunt jaarlijks miljoenen mensen in een crisissituatie en is actief in bijna elk land ter wereld. Wij werken op enkele van de moeilijkst bereikbare plaatsen op aarde, vaak op haast ontoegankelijk terrein, zodat onze teams in staat moeten zijn om alles het hoofd te kunnen bieden. Daarom zijn wij er trots op dat wij sinds 1954 met Defender samenwerken en dat wij het nieuwste model op de proef mochten stellen, want samen helpen ze ons kwetsbare gemeenschappen in crisis te bereiken, ongeacht wie of waar ter wereld ze zich bevinden."

De nieuwe Land Rover Defender is in de woestijn

De offroad-experts van het Internationale Rode Kruis voelden de Defender aan de tand in het mulle zand van de rollende duinen. Het prototype bedwong de steile hellingen en blinde afdalingen waar Dubai bekend om staat. Bij temperaturen van meer dan 40 graden Celsius reed de Defender over de iconische Jebel Jais snelweg en op zo'n 2.000 meter hoogte demonstreerde hij zijn comfortabele rijgedrag.

Nick Rogers, JLR Executive Director Product Engineering, verklaarde: “Defender is er trots op om het werk van het Internationale Rode Kruis te steunen. Sinds 1954 hebben onze auto’s afgelegen en kwetsbare gemeenschappen bereikbaar gemaakt, waardoor ze minder kwetsbaar zijn geworden, en wij hopen dat de Defender deze nalatenschap zal voortzetten. De duinen van Dubai zijn de perfecte plek om aan te tonen dat dit de meest capabele Defender ooit is. Hij staat op banden met een totale diameter tot 815 mm, wat resulteert in een zeer groot contactoppervlak. In combinatie met ons op maat gemaakte tractiecontrolesysteem, dat op een grote verscheidenheid aan terreinen kan worden ingesteld, maakt de Defender fantastisch op zand en ongelooflijk vlot op de weg."

De tests in Dubai waren het laatste onderdeel van het ontwikkelingsprogramma. Eerder werd ook een week lang getest in het Keniaanse natuurreservaat Borana Conservancy. De prototypes van de Defender hebben samen al meer dan 1,2 miljoen kilometers afgelegd, waaronder een stage bij de natuurbeschermingsorganisatie Tusk in Kenia en een dynamische verschijning op de beroemde heuvel van het Goodwood Festival of Speed.

Defender fantastisch op zand

ONTDEK MEER LAND ROVER STORIES

Defender classic

THE LAST OVERLAND

In 1955 zorgden de Britse student Tim Slessor en zijn team voor een absolute wereldprimeur. Ze reisden als eersten van Londen naar Singapore over land.

JAGUAR LAND ROVER GEBRUIKT PLASTICAFVAL

JAGUAR LAND ROVER GEBRUIKT PLASTICAFVAL IN DUURZAME LUXE-INTERIEURS VAN DE VOLGENDE GENERATIE

Jaguar Land Rover werkt met ECONYL®-nylon aan de ontwikkeling van hoogwaardige interieurs op basis van zee- en stortafval.