DE DEFENDER 75TH EDITION: DE KROON OP LAND ROVER’S 75-JARIG BESTAAN
Woestijnzand, modder, rotsen en water. Stuk voor stuk terreintypes die menig auto doen afhaken. Tenzij de auto in kwestie een Defender is. Dit iconische model is naast de Range Rover een van de succesvolste modellen van Land Rover. De Defender stelt mensen in staat het onmogelijke te doen, inmiddels al driekwart eeuw lang. Meer dan genoeg reden voor het merk om, ter gelegenheid van de 75e verjaardag, de Defender 75th Edition uit te brengen. Een wel heel bijzondere jubileumeditie.
Zo ongeveer alle ervaringsdeskundigen zullen beamen dat de Defender een auto is met een compleet eigen karakter. Met een daadkrachtige instelling die zich niet laat afschrikken door obstakels, geen boodschap heeft aan modderspetters, en het niet moet hebben van gimmicks of speciale effecten. Een mentaliteit die bereid is door te zetten waar anderen het laten afweten. Dit karakter is tijdloos, en daarom net zo goed aanwezig in de nieuwste Defender, op de markt sinds 2020, als in klassieke uitvoeringen van deze Land Rover. En misschien wel meer dan ooit in de speciale 75th Edition.
Van ‘Classic’ naar ‘New’
De geschiedenis van de Defender begint met de allereerste Land Rover, het geesteskind van Maurice Wilks dat in 1948 (30 april) debuteerde op de AutoRAI in Amsterdam. Deze oorspronkelijke Land Rover had een stalen chassis en een aluminium carrosserie, en was uitgerust met een 1.6 liter benzinemotor met 51 pk. Omdat hij hoofdzakelijk was ontworpen voor op en rond de boerderij, was hij met zijn vierwielaandrijving berekend op modderig en nat terrein. Een echte naam had hij nog niet, er was tenslotte maar één model. Pas toen latere generaties Land Rovers werden geïntroduceerd en de noodzaak ontstond om de verschillende modellen van elkaar te onderscheiden, werden deze omgedoopt tot ‘Series I’, ‘Series II’ en later ook ‘Series III’. Pas in 1990 zou de naam ‘Defender’ officieel zijn intrede doen.
Tijdens hun bestaan onderscheidden de Land Rover Series en later de Defender modellen zich keer op keer, op alle mogelijke manieren, door hun robuustheid en onnavolgbare capaciteiten. Zo namen ze wereldwijd deel aan vele legendarische expedities, competities en offroad-rally’s. Ze maakten hun opwachting in talrijke films en werden bestuurd door diverse beroemdheden. Daarnaast werden ze al gauw geliefd bij humanitaire en natuurbeschermingsorganisaties, en redden ze talloze mensenlevens tijdens hulpoperaties in moeilijk toegankelijke gebieden. Mede hierdoor verkreeg de Defender op den duur een iconische status.
De laatste Classic Defender rolde van de productielijn in 2016 en betekende daarmee het einde van een tijdperk. In 2019 werd het icoon echter nieuw leven ingeblazen met de onthulling van een compleet nieuwe Defender, geheel nieuw ontworpen en uitgerust voor de 21e eeuw. Deze nieuwe generatie verlegde de grenzen opnieuw, met zijn unieke combinatie van karakteristieke lijnen, geavanceerde technologie, robuuste materialen, doelbewust interieur en superieure offroad-capaciteiten. Met het nieuwe model deden tevens nieuwe, efficiënte mild hybrid- en plug-in hybrid-motoren hun intrede. De New Defender was van meet af aan een enorm succes en heeft over de hele wereld inmiddels meer dan 50 awards gewonnen. Een legende was herboren, en de ‘Defender spirit’ leefde opnieuw op.
De 75th Edition
In de nieuwe 75th Edition is het unieke karakter van de Defender misschien wel meer dan ooit aanwezig. Het komt tot uiting in zijn exclusieve lakkleur en details, zijn robuuste materialen en zijn ongeëvenaarde capaciteiten. Deze worden op uitgekiende wijze gebundeld met innovatieve, nieuwe technologie zoals een hybride aandrijflijn, ‘Software-Over-The-Air’-updates en Configurable Terrain Response, waarmee de instellingen van de auto nauwkeurig kunnen worden afgestemd op ondergrond en omgeving.
De lak en velgen in Grasmere Green, een kleur die alleen beschikbaar is voor deze speciale editie, worden aan de buitenzijde aangevuld met opvallende graphics, Ceres Silver bumpers en Privacy Glass. In het interieur keert de unieke lakkleur terug in de Cross Car Beam, uitgevoerd in Grasmere Green Powder Coat Brushed Finish, en de lasergeëtste details aan weerszijden van het dashboard. De stoelbekleding is uitgevoerd Ebony Resist-kunstleder en de zijstijlen van de middenconsole zijn bekleed met Robustec - de meest robuuste stof die beschikbaar is in de Defender. Een glazen panoramadak met schuif-/kanteldeel vóór maakt zijn verschijning compleet.
Wat standaarduitrusting betreft, is de jubileumeditie gebaseerd op de Defender SE, en zodoende van alle gemakken en functionaliteiten voorzien. Zo beschikt hij onder meer over Configurable Terrain Response om zelfs de meest veeleisende offroad-manoeuvres succesvol te volbrengen. Premium LED-koplampen zorgen voor optimaal zicht in alle omstandigheden, en een 11,4” touchscreen biedt toegang tot het snelle, intuïtieve en altijd verbonden Pivi Pro-infotainmentsysteem. Een Head-Up Display is eveneens standaard.
Voor superieur comfort zijn er daarnaast 3-zone climate control en een verwarmbare stuurwielrand, evenals 14-voudig elektrisch verstelbare en koel-/verwarmbare stoelen met memoryfunctie voor zowel bestuurder als voorpassagier. In Nederland is de speciale 75th Edition uitsluitend leverbaar als Defender 110 P400e Plug-in Electric Hybrid (PHEV).
75 jaar nadat de Series I ten tonele verscheen, is Land Rover uitgegroeid tot een ware referentie als het gaat om terreinauto’s en SUV’s die in staat zijn tot grootse daden. De Defender heeft in zijn bestaan al een lange weg afgelegd, maar ongetwijfeld een nog langere weg te gaan. Zijn unieke karakter leeft immers voort in de nieuwe Defender generatie, zoals het dat ook in de toekomst, in wat voor hoedanigheid ook, zal blijven doen. Dat zijn legendarische status en capaciteiten een vaste waarde zijn geworden, staat vast. En dat zal niet gauw veranderen. Niet zolang er behoefte blijft aan alleskunners, tenminste.