JAGUAR LAND ROVER GEBRUIKT PLASTICAFVAL IN DUURZAME LUXE-INTERIEURS VAN DE VOLGENDE GENERATIE
Jaguar Land Rover werkt met ECONYL®-nylon aan de ontwikkeling van hoogwaardige interieurs op basis van zee- en stortafval.
De Jaguar en Land Rover modellen van de volgende generatie zullen worden uitgerust met vloermatten en bekledingen gemaakt met ECONYL®-vezels uit gerecycled industrieel plastic, stofafval van kledingfabrikanten, visnetten van de kweeksector en uit de oceaan opgeviste netten – zogenaamde ‘spooknetten’.
Dit voornemen om luxe-interieurs te ontwerpen met duurzaam geproduceerde en gerecyclede materialen is onderdeel van de 'Destination Zero'-missie van Jaguar Land Rover. Innovatie helpt om het milieu veiliger en schoner te maken, en biedt klanten tegelijk een hoogwaardige, duurzame optie.
Het geregenereerde ECONYL®-nylon van Aquafil, een wereldleider in de synthetische vezelindustrie, werd al gebruikt door high-end merken van mode, sportkleding en luxehorloges om handtassen, rugzakken, badkleding en horlogebandjes te maken.
Het nylonafval wordt door Aquafil verzameld van over de hele wereld. In één jaar tijd recyclet het bedrijf maar liefst 40.000 ton afval. Gerecycled nylon heeft een 90% lagere impact op de opwarming van de aarde dan nylon dat uit olie wordt geproduceerd. Per geproduceerde 10.000 ton ECONYL®-grondstof worden 70.000 vaten ruwe olie uitgespaard en 65.100 ton CO2-emissie-equivalent vermeden.
In geavanceerde verwerkingscentra wordt het afval geanalyseerd, behandeld en bereid als grondstof voor een chemische fabriek, waar het nylonafval wordt teruggebracht tot zijn oorspronkelijke grondstof door middel van een chemisch depolymerisatie-proces. Vervolgens wordt het ruwe nylonmateriaal omgezet in ECONYL®-garen.
Gedurende het gehele proces worden andere bijproducten zoals niet-nylon, metaalmaterialen of kopersulfaat, dat wordt gebruikt om te voorkomen dat zeegras op visnetten groeit, verwijderd en naar alternatieve recyclingindustrieën gestuurd.
Het resulterende ECONYL®-nylonpolymeer heeft dezelfde chemische eigenschappen en prestaties als direct uit olie geproduceerd materiaal, waardoor het kan worden verwerkt tot een vezel voor matten en textiel.
Dat garen kan vervolgens worden gebruikt om vloermatten te produceren voor toekomstige Jaguar en Land Rover modellen, met als doel milieubewuster en duurzamer materiaal te gebruiken en klanten toch een hoogwaardig en slijtvast product te bieden. Dit proces helpt Jaguar Land Rover om een circulair proces te ontwikkelen in het kader van het streven naar Destination Zero.
Adrian Iles, Senior Engineer of Interior Systems, Jaguar Land Rover: “Onze ontwerpers en ingenieurs zetten zich in om de volgende generatie van duurzame materialen te ontwikkelen voor toekomstige Jaguar en Land Rover modellen. Wij hechten veel belang aan de creatie van nieuwe duurzame materialen met de nieuwste en meest innovatieve technieken en stoffen. Afval minimaliseren, materialen hergebruiken en CO2-emissies reduceren, daar draait het om in onze Destination Zero-missie. Dit baanbrekende materiaalonderzoek is een van de belangrijkste manieren om dat te bereiken en vormt een essentieel onderdeel van ons designaanbod voor onze klanten.”
Eerder werd Jaguar Land Rover voor het tweede jaar op rij gecertificeerd door de Carbon Trust, dat bevestigt dat alle activiteiten in het Verenigd Koninkrijk voldoen aan de internationaal erkende standaard voor CO2-neutraliteit PAS 2060. Samen nemen deze Britse vestigingen 77 procent van de wereldwijde autoproductie van Jaguar Land Rover voor hun rekening.
Momenteel biedt Land Rover een hoogwaardig stoffen Eucalyptus-interieur voor de Range Rover Evoque, terwijl de Evoque, Range Rover Velar, Range Rover en de volledig elektrische Jaguar I-PACE als optie kunnen worden uitgerust met Kvadrat-bekleding, een hoogwaardig materiaal dat duurzame wol combineert met suèdestof gemaakt van 53 gerecyclede plastic flessen per auto.
ONTDEK MEER LAND ROVER STORIES