Het testen van auto's is een hulpmiddel om inzicht te krijgen in de echte wereld, net zoals kaarten ons inzicht geven in een reis. Kaarten zijn inmiddels verbeterd: wij zijn van fysieke kaarten overgegaan op satellietnavigatie en duidelijke aanwijzingen. Op vergelijkbare wijze zullen de nieuwe WLTP- en RDE-tests voor brandstofverbruik en emissies ons meer helderheid bieden bij het kopen van een nieuwe auto.
Vanaf september 2018 zal de nieuwe Europese WLTP-norm (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) van kracht zijn. WLTP vervangt de huidige NEDC-norm (New European Driving Cycle) en biedt nauwkeurigere meetwaarden voor het brandstofverbruik van benzine-, diesel-, elektrische en hybride auto's. Bij het kopen van een nieuwe auto zult u merken dat de informatie een beter beeld geeft van de actieradius die u in de echte wereld krijgt van een enkele tank (of lading).
Van auto's met een benzine-, diesel- of hybride-motor (MHEV of PHEV) worden emissiewaarden en brandstofverbruik bepaald. Van elektrische auto's wordt naast de actieradius ook het energieverbruik bepaald. De tests waarmee deze waarden worden bepaald, zullen vanaf september 2018 voor alle auto's worden toegepast.
Onze auto's zullen niet veranderen. Met ongekende capaciteiten, innovatieve technologieën, zoals PHEV, en bekroonde ontwerpen blijven Land Rover modellen een toonbeeld van het beste in design en engineering. De nieuwe cijfers zullen simpelweg een betere indicatie geven van de prestaties die onze motoren en aandrijflijnen leveren in de echte wereld.
De invoering van de nieuwe tests is op veel manieren een betere indicatie van welke vooruitgangen wij als industrie hebben geboekt op het gebied van aandrijftechnologie. NEDC werd voor het laatst bijgewerkt in 1997, toen de eerste generatie moderne hybride auto's op grote schaal beschikbaar kwam. Twee decennia later rijden er PHEV's, MHEV's en elektrische auto rond, naast auto's met diesel- en benzinemotoren. De NEDC-tests waren niet geschikt voor dit soort auto's. WLTP lost dit op.
De tekortkomingen van NEDC zijn opgelost met langere testperioden. NEDC-tests duurden ongeveer 20 minuten. De nieuwe WLTP-test zal 30 minuten duren en test behalve uw auto ook de effecten van opties zoals die in de fabriek worden gemonteerd.
Natuurlijk zijn deze tests een leidraad. Brandstof-/energieverbruik in de echte wereld wordt beïnvloed door verschillende factoren, waaronder het terrein, het klimaat en uw rijstijl. In september 2019 zult u extra nieuwe cijfers zien, wanneer nieuwe tests op de weg in werking treden. Deze tests zullen ook stikstofoxide (NOx) en andere uitlaatemissies meten.
WLTP zal verschillen van NEDC en aanvullende informatie bieden om u te helpen een geïnformeerde beslissing te nemen bij het kopen van een auto. De nieuwe tests zijn uitvoeriger en zullen niet een-op-een te vergelijken zijn met de oudere cijfers. De WLTP-cijfers voor brandstofverbruik en koolstofdioxide (CO2) zullen nauwkeuriger zijn, maar zullen hoger lijken wanneer ze worden vergeleken met NEDC. Elektrische auto's zullen daarentegen een relatief kleinere actieradius lijken te hebben.
WANNEER ZAL DE OVERGANG NAAR WLTP PLAATSVINDEN?
Alle volledig nieuwe auto's die worden geproduceerd vanaf september 2017 worden getest volgens WLTP. De EU heeft echter een overgangsperiode geïntroduceerd, zodat wij, en andere autofabrikanten, pas vanaf september 2018 verplicht zijn bestaande auto's te testen volgens de nieuwe normen. De nieuwe norm zal gelden voor landen in de EU en Zwitserland, Turkije, Noorwegen, Liechtenstein en Israël.
Vanaf september 2018 zullen ook RDE-tests (Real Driving Emissions) verplicht zijn in diezelfde landen. Wij voldoen al aan de laagste limiet van de EU6d RDE-norm. RDE-tests zullen de emissies van deeltjes en stikstofoxide (NO2) direct op de weg meten. In 2020 zullen de nieuwe testwaarden voor WLTP en RDE worden gedeeld binnen de EU en met andere landen die ervoor kiezen de nieuwe norm te handhaven.
ONTDEK LAND ROVER
ONTDEK UW PERFECTE AUTO